Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.06.2015 15:00 - ПИСМА ДО НИКОГО. Диагноза № 1: чистота на въздуха
Автор: greenblackoil Категория: Бизнес   
Прочетен: 893 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 06.06.2015 15:41


      

      Преди има-няма две години работодателите ми възложиха да популяризирам нано-клъстерното гориво "Бургойл". Безразсъдно си повярвах, че не е проблем да "заинтересувам средите, които са най-заинтересувани" горивото да види бял свят, да донесе полза на собствениците на котелни в заводите и на централите от енергетиката. 

      Очакванията ми, че най-нетърпеливи за среща с иновацията ще са рухналите предприятия, не се сбъднаха. Двата мастодонта, двата антични Атласа, които крепят българската енергетика на раменете си - държавата(НЕК и БЕХ) и Христо Ковачки не трепнаха. Вярата ми, че екипът на кметицата на София ще проучи дали Зеленият мазут е възможно да намали наполовина годишните разходи на "Топлофикация София ЕАД" за досега използвания енергоносител(газа), също бе напразна.   

      Зеленият мазут е сертифициран от 2011-та година.
      И сега - четири години по-късно, - ще се опитам, УВАЖАЕМИ ПОВЕЧЕ ОТ ДВАНАДЕСЕТ ХИЛЯДИ ДУШИ, които сте прелистили неволно или с цел , нашите скромни презентации, да Ви преведа през административните коридори на Нищото, наричано с различни имена според случая - министерство, агенция, парламент...  Аз ще се опитам да ви направя свидетели на пътя на една иновация. За съжаление - не е никакъв път, а набор от  диагнози.  

ЧИСТОТА НА ВЪЗДУХА
            
       Главният отговорник за състоянието на най-мръсния въздух в Европа, е едноименната дирекция в МОСВ... О, извинете за лапсуса - дирекцията се казва чистота на въздуха! Там бях само веднъж.
      На вратата на канцеларията се появи директорът, ангажиран и вездесъщ: "Зная за вас, вие обикаляте централите!" Каза, че бърза за работна група и ме остави със експерта. Работната група решаваше въпроса, довел ме при тях:  какво да правят с централите, които не щадят околната среда и застрашават здравето на човека. Даже не можах да отвърна нещо. Може би: произвеждаме гориво дане искате да обикаляме месарниците. Експертът вдигна рамене - не можеше да направи нищо. Той и така си изглеждаше. И си тръгнах.
       Бях дошъл да опитам да реша един "парадокс 22". Когато предлагахме да покажем как работи горивото, собствениците на котли искаха писмо от МОСВ, че разрешават. Към течните горива МОСВ, няма отношение, има към газовете, които замърсяват или не околната среда. Но наплашените от санкции собственици искаха лист с благоволението на МОСВ. А то стоически се противеше, докато накрая се изхитрих и поисках от Районна инспекция по околна среда и водите да ми разрешат опробване в котел на една оранжерия в близко градче. Заведоха молбата и след три дни ми звъннаха от деловодството. Отказваха да издадат съгласие за опробване, защото по закон нямат право нито да разрешават, нито да отказват. За течните горива отговаря Министерството на икономиката, а законодателят дори е предвидил, че за научни цели, изпитаниуя и изследвания горивото може и да не съответства на спресификацията.
      А защо министрите, заместниците и директорите на дирекцията с най-мръсния  в Европа  на цели две правителства злоупотребяваха с правомощията си?! Какво ги мотивираше...

      Е, следният случай може би повдига завесата за "заговора" на мръсния въздух. Може и да не е точно заговор, може и да е елементарна "българска работа" според известната ни класификация на Иван Хаджийски.

      Когато казах, че не никой не от министерствата не обръща внимание на създаденото от нас гориво не е точно така. Министерството на енергетиката е в курса на нещата. И от това министерство(по време на първото правителство "Борисов") попитаха МОСВ защо ни пречи да опробваме горивото, дори още не е ставало дума за внедряване.  Зам.-министър Евдокия Манева организира среща, там главната роля се падна на експертите от "мръсния въздух", за които вече стана дума. На въпроса "Защо отказваме на тези хора да си опробват горивото?", следва отговор, който само български експерт може да даде: защото това гориво го няма в списъка на Европейската комисия с течните горива! Г-жа Манева е смаяна от конфуза: "Ами как ще го има, те чакат патент за изобретение от Патентното ведомство!" Следващата опорна точна, на която се опряха бе, че, независимо от изследванията в сертифицирани лаборатории и БАН, кой знае какви тежки метали се изхвърлят във въздуха.  И предлагат да го изгаряме в инсталации за утилизиране на отпадъци. Бизнес идеята им е жестока: произвеждаме гориво и го изгаряме като отпадък, вместо да произвеждаме енергия. Госпожа Манева(перфектен експерт и администратор) реагирала през зъби, че навярно и трябва да плащаме за унищожаването на продукта. Взе решението - да елеминираме съмненията на експертите и да изследваме тежките метали. 

      Намерихме централа, поканихме за опробване регионална лаборатория на МОСВ. Изпитването бе добро, а замерванията показаха:
- подлежащите на мониторинг са много-много пъти по нормите, определени от ЕК и МС;
- нивата на тежките метали също бяха под нормите - от десетки до стотици пъти.

      И мислите всичко си дойде на мястото! Не, падна правителството "Борисов" , заради енергетиката и защото не подкрепи Зеления мазут. Диалектиката е в малките неща: Борисов си отиде, "мръсният въздух" остана. Ако не вярвате, погледнете докладите на ЕК.

      След замерването, за което експертите от лабораторията, твърдяха, че подобна чистота не са срещали, започнахме отново да търсим контакти с МОСВ. Докладвахме, че поръката на Г-жа Манева е изпълнена на новата министърка. Обяснихме какви са конфликтите ни с "въздуха", тя експанзивно отговори, че много съжалява, че нейните чиновници са оставили подобни впечатления и, че ще проучи и поправи нещата. Не отговори на нито едно писмо. Заместниците и бяха безгласни. Макар че от опита си от първите месеци на Орешарски, ще кажа, че яма нищо по-лесно от това да влезеш в кафе и да си поръчаш зам.-министър на МОСВ. Особено в кафенетата около "Позитано"! Грешите, ако мислите, че става дума за  политика. Само опит.

ЗА ДА ИЗБЕГНА ГОЛОСЛОВИЕТО, ЕТО КОПИЕ НА ЕДНО ОТ ПИСМАТА МИ ДО МИНИСТЪРА НА МОСВ(2013 Г.):

              "ОТНОСНО: Допълнителни обяснения и възражения към становищата ни, изразени в наши писма до МОСВ, останали три месеца без отговор.

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО МИНИСТЪР,
     По повод наши писма с вх. №№ 26-00-3271/20.06.2013 и 26-00-3271/25.07.2013, бихме искали да обърнем внимание на няколко съществени факта, за да изясним казуса с продукта "тежко котелно гориво "Бургойл", чакащи решение от 2010 година насам:
1. Държим да изясним основното разминаване, на което Вие базирате отказите си: всички наши искания към МОСВ са били единствено за съгласие за опробване(експериментиране) на горивото в няколко промишлени предприятия. Никога не сме поставяли пред вас пъпроса за внедряване и разпространение на това гориво и не можем да си обясним какво целят специалистите, подготвили отговорите на министерството с изопачаването на истината.

2. Нормативната база, която третира нашите искания и Вашите откази е императивната норма на Чл.17, ал.1, Приложение № 4 на ЗООС, в която точно е записано, че не следва да се процедира по реда, указан в закона и свързания с него подзаконов нормативен акт за издаване и промяна на КР за инсталации и части от инсталации, когато се касае за експериментално изследване и опити. Въпреки категоричността на този текст, Вашите специалисти не се съобразяват с тази норма и мотивират отказите си вече четвърта година, позовавайки се на изисквания на едни или други подзаконови актове, които са изцяло неприложими към нашето искане за провеждане на експеримент.

3. Четири години се питаме защо специалистите, готвили Вашите отговори, никога не са дали писмени предписания какво още изискват, за да стане възможно опробването, а единствено - откази. А също и никога не са направили даже един необързващ ги коментар за резултатите от замерванията на наблюдаваните от МОСВ и определени с Решение на МС допустими норми за основните замърсители - изгарянето на "Бургойл" в горивните инсталации. Тъй като тези факти вероятно са останали скрити от Вас, ще ги съобщя и в това писмо. Замерванията, извършени на 04.06.2013 г от Вашата Регионална лаборатория - Хасково при Вашата инспекция по околна среда са Ви предоставени и гласят: серен диоксид - 59 пъти под действащите норми, азотни окиси - 4,3 пъти по-малко, въглеродек оксид - 1,8 пъти по-малко и - прах - 1,15 пъти по-малко. Премълчаването на подобен успех и отхвърлянето на този продукт препраща неминуемо към санкциите, които България ще плати заради замърсяване на въздуха, но в нашия случай - не заради централите, а заради недържавничееското поведение на служители от МОСВ.

4. Привличаме вниманието Ви и на факта, че съгласно действащото законодателство компетентен орган, оценяващ съответствието на течните горива с изискванията за качество(в т.ч. Чл.6 от ЗЧАВ и Чл.9,ал. 3 от Наредбата за изискванията за качеството на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол) е Изпълнителната агенция "Българска служба за акредитация", респективно - акредитираните от нея лаборатории, а компетентен орган, съгласно Чл. 14 от Наредбата, е Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, които са с принципал МИЕТ, а не МОСВ. Видно от приложените документи в нашите писма, създадения от нас продукт е сертифициран като тип "тежко гориво", съгласно сертификат № 0373-П, издаден от държавната "Сертификация" ЕАД на основата на протоколи от изпитания на акредитираната колплексна лаборатория за анализ на петролни продукти и твърди горива към университет "Проф. Асен Златаров" - Бургас, БАН, както и наблюдения на  непрекъснатия производствен процес в пилотното предприятие , за което Вашето министерство е издало оценка на база декларираните технологии, че не е нужен ОВОС. Ето защо считаме, че получените досега откази за съгласуване провеждането на изпитания от страна на Вашите служители са необосновани и незаконосъобразни.

5. Създаването на продукта "Бургойл" е плод на собствена научно-изследователска и развойна дейност на апарати и технологични линии. А в лицето на МОСВ се оказва, че на българската държава, не само е отнета възможността да подкрепи и разпространи едно откритие, а даже и да научи за него.

ГОСПОЖО МИНИСТЪР,
Надяваме се на равнопоставен диалог в името на осигуряване на качествена среда за живот на българина и чиста природа."  
 
      Какво се промени от 2013-та насам? 
      Госпожа министърът е в парламента в Брюксел.  Въздухът е мръсен. Цените на електричеството подскачат. НЕК, БЕХ, Топлофикация София са във фалит, но продължават да работят. ТЕЦ Варна е затворена. Заради неконурентоспособност или заради мръсно производство са затворени отделни блокове или цели ТЕЦ. Всяко предприятие от енергетиката дължи милиони на доставчика си, обикновено друго предприятие от отрасъла. Инвеститорите от Азия и Америките за Седми блок на АЕЦ Козлодуй и Белене се редят  на опашка пред НЕК. КЕВР отново - по традиция преди юли - обезсолява цените на тока за едни и ги пресолява за други...

      Този февруари Министерството на енергетиката проведе среща с представители на столичното парно и общинския съвет. Зам.-министърът А. Павлов настойчиво прикани собствениците на парното-длъжник (поне половин милиард лева на фирми на министерството!) да проведат опробване - могат ли да преминат от вносния газ на Зелен мазут. Пак ще повторим: ако мине 100 % на Зелен мазут,  компанията ще пести 200 млн лева от разхода за газ сега... Пълно мълчание вече пети месец. Но пък четем в печата: "Разпродават на парче столичното парно".



 
          

   



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: greenblackoil
Категория: Бизнес
Прочетен: 33583
Постинги: 14
Коментари: 1
Гласове: 1
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930